Sporten som underhållning

Sport har i mången tid varit en stor underhållare med sin spänning, engagemangsskapande och gemenskap. I dagens samhälle står elitidrotten dock inför ett problem där man måste rita om konstruktionsritningarna för några av sportens grundpelare.

 Idrott som underhållning

Att se sport på hög nivå är som sagt inget nytt, folk har gått på hockey, fotboll och andra sporter i många år. Det finns dock i dagens samhälle en grundläggande skillnad om vi jämför med hur det såg ut bara för, säg 15 år sedan. Skillnaden är hur utbudet av underhållning ser ut. För att inte trassla in oss alltför mycket i detaljer så kan vi förklara det såhär: utbudet av underhållning som finns i dagens medierade och kommersialiserade samhälle innebär att idrottsevenemang idag inte längre kan leva på att man i paus erbjuder en god kokt med bröd eller reprisbilder från den pågående matchen. Publiken idag kräver ett mervärde än just själva huvudevenemanget – annars är det en bättre investering med ett abonnemang att se matcherna i tv-soffan istället.

SVT-profilen Marie Lehmann skriver i sin blogg på SVT:s hemsida att hon oroar sig för arenaidrotten. Hon inleder med följande mening: ”Testade att boka fem biljetter online, till SHL-match idag. Fem pers, en familjekväll. 2175 kronor”. Redan här kan vi inse var problematiken ligger. Att gå på hockey för en barnfamilj kostar alltså motsvarande en tredjedel av vad man tänka sig att en normal familj på på fem personer kan tänkas ha som matbudget för en månad. Vi förstår också att andra nöjen, inklusive det där årsabonnemanget blir en billig affär i jämförelse med att gå för att se matcher i arenan.

Lehmann menar då att för att inte tappa publik på arenorna så måste man som förälder vara säker på att man med säkerhet får valuta för sina pengar. Man ska helt enkelt inte behöva gå hem i total besvikelse efter matchen – oavsett matchresultat. Kvällen på arenan måste vara en upplevelse. Vad gör då klubbarna idag för att skapa en inramning som gör att folk vill återkomma och betala summan om och om igen?

  • Stämning – En skicklig arrangör skapar en god stämning redan innan matchen med nedsläckta lysen, en bra uppeggande speaker som uppmanar till jubel och applåder och som senare kan presentera spelare på ett sätt som uppmanar till hyllande jubel. Samarbete mellan arrangör och supporterförening är idag viktigt för skapandet av stämning.
  • Spänning – Spänning skapas förstås genom det som utspelas på spelplanen, detta är grunden för hela arrangemanget. Spänningen kan också ökas genom att en förväntning byggs upp tack vare stämningen. En annan grej som idag finns på de flesta arenor runtom i landet är möjligheten att lägga ett spel på hur det kommer att gå i matchen – och i andra matcher. På detta sätt skapas ytterligare ett spänningsmoment och således ett slags mervärde.
  • Utbud – Utbudet av mat, dryck och annat en publik kan tänkas vilja kunna ta del av är viktigt. Att detta samtidigt är en merkostnad är förstås självklart, men i detta fall så är det själva utbudet som möjlighet som är det viktiga. Känslan av att ”allt jag vill ha finns här”, är en viktig kugge i helhetsintrycket.

Summa summarum så är det alltså att skapa en helhetsupplevelse som krävs för att locka publik till dagens sportevenemang. Detta är förstås på gott och ont när man ser till idrottens grundvärden – vill man att det ska vara kommersialiserad underhållning  eller vill man att det ska handla om vad som sker på planen. Men det är en annan fråga.

This entry was posted by admin, on at and is filed under Sport och rörelse. Comments are currently closed.