No Pain No Gain

Ja rubriken är en riktig klyscha, No pain, no gain. Ingen smärta, inga framsteg. Det är dock den klyscha som troligen är mest sann av dem alla. Vill man lyckas med något, då krävs att man lägger ned det lilla extra. Denna artikel ämnar förklara vad som krävs för att göra framsteg i sin träning, med fokus på gymträning.

Inledningsvis så kommer detta att förklara för dig som endera aldrig satt en fot i en träningslokal, eller för dig som undrar varför du inte får de resultat du så gärna vill ha.

Grundregler

Det finns en del grundregler för hur man ska få ut max av sin träning. Det gäller att finna en bra balans mellan träning, kost och sömn. Det kan också låta som en klyscha, men det finns ett väsentligt samband mellan dessa, det handlar om att kroppen ska kunna tillgodogöra sig den träning den får och utsätts för.

Gymmet?

Gymmet är såklart den ideala platsen för denna typ av träning som vi tar upp. I regel så finns en god uppsättning av olika typer av stryrkemaskiner, vikter, hantlar, skivstänger – och så vidare. Dessutom finns ofta möjlighet att nyttja löpband och spinningcyklar. Men vi vet också att gymmet är inte för alla. Det kan kännas obekvämt att vistas i en gymlokal. Men träning kan såklart utföras på andra platser, hemmet till exempel. Det finns väldigt många bra träningsformer där du i princip bara använder dig av din egen kropp. Om du kompletterar detta med en del allsidiga redskap som du kan använda till flertalet muskelgrupper så har du redan där ett helt okej hemmagym. Är du en av dessa och känner att du hellre vill införskaffa gymprylarna, ta då en titt på Gymkompaniets produkter för just hemmagym. Se till att välja redskap som är bra för mångsidig träning.

Komma över gränsen

Vad betyder då denna rubrik? Komma över gränsen. Det är faktiskt en väldigt bra fråga. Det finns många som tränat i åratal, både i lagsporter, gym eller på annat sätt, som inte förstått vad detta innebär. När man tränar så finns det alltid en smärttröskel vi kommer till – och det är här vi slutar opp. När mjölksyran i musklerna kommer så tycker vi att nu är det nog färdigtränat för idag. Eller när man väljer den lättare vikten eftersom det faktiskt är mycket skönare och inte lika utmattande. Innan vi går vidare så ska det sägas att detta inte är något fel i sig, träning är bra i alla mått, men den här artikeln ämnar ju förklara skillnaden som gör att resultaten kommer.

Det är just den där gränsen man måste komma över. Det kommer att göra väldigt ont när du tränar. Inte ont som i att bryta ett ben, men den ansträngning som krävs när du ska lyfta en vikt som du orkar åtta repetitioner med och inte nio, då kommer det att bränna till ordentligt. Detta låter kanske märkligt för en del, varför ska man utsätta sig för detta? Också en bra fråga, men som har ett ganska bra svar eller försvar – vilket också är svaret på vår lilla gåta. Om man lyckas plåga sig igenom, säg knappa månaden med denna smärta, då kommer både psyke och muskler långsamt att börja vänja sig. Det är nu du kommer börja göra framsteg, för du klarar nu av att ta den smärta som uppstår. Smärtan kommer inte att försvinna för att du blir van, men du kommer inte att känna den på samma vis, du vet nu. Innan man vet, då känns det ofta nästan skadligt att köra på så hårt.

Här har ni slutligen en kille som sannerligen klarade det här med att gå över gränsen.

This entry was posted by admin, on at and is filed under Sport och rörelse. Comments are currently closed.