Att få ut maximalt av sin träning

Träning är ett ganska komplext begrepp eftersom det innefattar så många saker. Det kan ju i två olika meningar handla om så många olika saker samtidigt, på olika nivåer, olika typer av träning, metoder och redskap.

Vad är träning?

Det kan vara träning på elitidrottsnivå där utövaren har ett väl utarbetat träningsschema, ibland med innehållandes både dödspass där utövaren tar ut sig så mycket att det ligger på gränsen för vad en kropp klarar av, såväl som labbesök för att mäta värden i kroppen genom löpning på band och eller cykling. I nästa mening kan det likväl handla om farmor Elsa som gör sin morgonrehabiliteringsträning i form av rörelser och övningar, för att återfå styrkan efter ett handledsbrott. Komplext var ordet.

Gymträning och kosttillskott

En form som är populär och uppenbart välfungerande eftersom så många utövar den, det är gymträning. Hur får man då ut maximalt av sitt ”gymmande”? Det är en rad faktorer att ha i åtanke faktiskt. Det fungerar inte riktigt att bara gå till gymmet och lyfta sina vikter och sedan vänta sig mirakel. Nej, det handlar som sagt om en rad saker som har med kroppens välmående och funktion att göra. Först och främst så krävs en balanserad sömn och en kosthållning som stämmer överens med din metabolism och den energi din kropp gör av med. Ett bra sätt att reglera, och påskynda utvecklingen med din träning är genom kosttillskott.

Har man en någorlunda god kosthållning och god sömn, samt att man faktiskt tränar ordentligt, då kan tillskott av kreatin och protein vara en utmärkt idé för att förbättra sina träningsresultat. Proteintillskott är precis som det låter, till för att öka kroppens intag av protein om man inte får i sig tillräckligt. Vid intag av detta så hjälper det kroppen med den proteinsyntes som sker i muskler och muskler växer och blir starkare något snabbare. Kreatintillskott fungerar som så att det hjälper dig att orkar pressa kroppen hårdare. Kroppen producerar själv kreatin, men vid hård träning räcker detta bara en kort stund. Det innebär alltså att vid tillskott så kan man genom den extra tålighet mot t.ex. mjölksyra, träna hårdare och således också få snabbare resultat. Dessa två tillskott tillsammans är ett välbeprövat koncept som faktiskt ger en viss effekt för många.

This entry was posted by admin, on at and is filed under Sport och rörelse. Comments are currently closed.